Kiertokaaren asiakaspalveluosaaminen lähes puolen Suomen käytössä

9.4.2025

Kaksi hymyilevää naista, joista toinen seisoo ja toinen istuu tietokoneen ääressä.

Logistiikan tiiminvetäjä Saara Karppila (vas.)  kertoo, että asiakaspalvelun yhteisprojekti on sujunut hyvin. Kirsi Tiikkainen on yksi Kiertokaaren seitsemästä palveluneuvojasta.

Kiertokaari on aloittanut asiakaspalveluyhteistyön kolmen pohjoissuomalaisen jätehuoltolaitoksen kanssa. Kiertokaaren asiakaspalvelijat ovat vastanneet maaliskuusta alkaen Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecon, Napapiirin Residuumin sekä Perämeren Jätehuollon asiakasyhteydenottoihin. Kiertokaari hoitaa myös laskutuksen osalle toimijoista.

Yhteistyön osapuolet kattavat Pohjois-Suomesta ison osan: Napapiirin Residuum toimii Rovaniemellä, Ranualla ja Pellossa, Perämeren Jätehuolto vastaa kunnallisesta jätehuollosta Kemi–Tornion alueella ja Lapeco Ylä-Lapissa.

Kiertokaari toimii Oulussa ja kahdeksassa muussa Oulun seudun kunnassa noin 290 000 asukkaan alueella.

Asiakaspalvelun tarve kasvanut

Perämeren Jätehuollon toimitusjohtaja Tuija Ahrikkala kertoo, että kunnallisten jätehuoltotoimijoiden asiakaspalvelun tarve on kasvanut esimerkiksi biojätteen lajitteluvelvoitteen laajentumisen vuoksi. Pienillä toimijoilla on ollut asiakaspalveluun rajalliset resurssit, minkä vuoksi siihen on kaivattu leveämpiä hartioita.

Lapeco on aikaisemmin hoitanut myös Perämeren Jätehuollon asiakaspalvelua, ja lisäksi toimijat ovat ostaneet sitä yksityiseltä yritykseltä. Tämä yhteistyö ei kuitenkaan enää vastannut kasvaviin tarpeisiin.

Yhteistyö parantaa
toimintavarmuutta.

Sari muikku, lapecon hallintopäällikkö

Asiantuntevaa palvelua

Osapuolet iloitsevat siitä, että uusi malli on osoittautunut toimivaksi.

”Haluamme varmistaa asiakkaillemme mahdollisimman laadukkaan, sujuvan ja nopean asioinnin. Olemme olleet tyytyväisiä. Kiertokaari on lunastanut lupauksensa asiantuntevasta palvelusta”, kertoo Napapiirin Residuumin hallintopäällikkö Mervi Tolonen.

Tuija Ahrikkalan mukaan nykyinen toimintatapa on vaatinut Perämeren Jätehuollolta paljon vähemmän ohjaamista kuin ostettaessa vastaavaa palvelua yksityiseltä palveluntuottajalta.

Kaikki kolme toimijaa ovat myös voineet pidentää asiakaspalveluaikojaan.

”Yhteistyö parantaa toimintavarmuutta”, täydentää Lapecon hallintopäällikkö Sari Muikku.

Yhteistyötä monella saralla

Kiertokaaren asiakaspalvelutoiminnoista vastaava logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Pyörälä kertoo, että hyvä lopputulos on saatu aikaan tiiviillä yhteydenpidolla ja perehdyttämisellä.

”Siihen on tarvittu kaikkien panosta”, hän kiteyttää ja antaa kiitosta osaavalle tiimille.

Logistiikan tiiminvetäjä Saara Karppilan mukaan uuden toimintatavan ei tulisi näkyä asiakkaalle.

”Asiakasta palvellaan asiantuntevasti riippumatta siitä, missä päin Pohjois-Suomea yhteydenotto otetaan vastaan.”

Pohjoissuomalaiset jätehuoltotoimijat ovat tehneet vuosien mittaan hyvää yhteistyötä monin tavoin. Tällä hetkellä Kiertokaari lajittelee ja toimittaa edelleen Lapecon ja Perämeren Jätehuollon keräämän poistotekstiilin, mutta keskusteluyhteys on avoinna monessa muussakin asiassa.

Asiantuntijat ovat jakaneet hyviä kokemuksia esimerkiksi operatiivisissa tehtävissä, infran rakentamisessa sekä viranomaislupien hakemisessa. Myös viestinnässä on toteutettu yhteisprojekteja.

Lisätietoja

Kiertokaari:
Logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Pyörälä
p. 044 703 3974