Ajellaanko bannaaninkuorilla?

Oulun Jätehuolto on rakentamassa Ouluun Suomen pohjoisimman biokaasun tankkausaseman. Logistisesti Oulu on solmukohdassa kaasuautoilun kannalta, sillä Oulu mahdollistaa kaasuajoneuvolla ajon Lappiin ja Ruotsiin. Ruotsissa pohjoisin tankkausasema on Bodenissa, jonne Oulusta on reipas 260 km. Sen matkan pääsee lähes jokainen kaasuauto, tietenkin kaasusäiliöiden määrästä ja tilavuudesta riippuen.

Biokaasun tankkausasemalla voi tankata kaasukäyttöisiin autoihin oikeasti ympäristöystävällistä polttoainetta. Tutkimusten mukaan biokaasulla ajettaessa ajoneuvon elinkaaren hiilidioksidipäästöt ovat todella alhaiset, luokkaa 5 g/km.

Elinkaariajattelussa otetaan mukaan auton käyttämän polttoaineen hiilidioksidipäästöt koko sen kiertokulun ajalta. Kun biokaasua valmistetaan uusiutuvasta biohajoavasta jätteestä tai lietteestä, kaasun sisältämä hiili on peräisin luonnosta ja sitä poltettaessa se vapautuu takaisin luontoon. Hiilidioksidipäästöt ovat tällöin nollassa. Elintarvikkeita ja käytön jälkeen jätteitä täytyy kuitenkin kuljettaa vähintään kauppaan, kaupasta kotiin ja kodin biojäteroskiksesta biokaasulaitokselle. Tällöin polttoaineen elinkaareen tulee ylimääräisiä hiilidioksidipäästöjä kuljetuksista.

Oulun Jätehuolto biokaasuEsimerkiksi banaani, joka on luonnon omaa tuotantoa, kerätään ja kuljetaan kauppaan. Kaupasta sen ostaa Matti Meikäläinen ja kuljettaa kotiinsa, syö banaanin ja pudottaa kuoret biojätepönttöön, josta biojäte kuljetetaan biokaasulaitokselle. Jokaisesta näistä kuljetusvaiheista syntyy ylimääräisiä päästöjä banaanin elinkaareen. Biokaasulaitoksella banaaninkuorista tuotetaan biokaasua, jota käytettäessä vapautuva hiilidioksidi palaa takaisin luontoon.

Sähköautoihin verrattuna biokaasulla ajava auto voi olla jopa ympäristöystävällisempi, sillä sähköauton elinkaaripäästöt riippuvat täysin polttoaineesta, jolla sähkö on tuotettu. Esimerkiksi kivihiilellä tuotettu sähkö sähköautossa tarkoittaa 120 g/km hiilidioksidipäästöjä. Lisää aiheesta löytyy mm. Ylen uutisesta:

http://yle.fi/uutiset/onko_sahkoauto_paastoton/8034654

Sähköautoilijan täytyy siis ostaa sähkönsä sähkölaitosten myymästä uusiutuvan energian kiintiöstä, että voi sanoa ajavansa päästöttömällä autolla. Biokaasulla ajettaessa ei tarvitse kauaa miettiä, miten kaasu on tuotettu, etuliite “bio” kertoo sen jo.

Bannaaninkuorilla ajelu siis kannattaa!

Antero Kiljunen
suunnitteluinsinööri, Oulun Jätehuolto Oy

 


Blogin kirjoittaja on Oulun yliopistosta valmistunut ympäristötekniikan diplomi-insinööri, jota kiinnostaa erityisesti jätehuollon kehittäminen ja tulevaisuuden näkymät bioenergiaan liittyen.