Asiakastutkimuksen toiveet toteen

4.7.2025

Vuodenvaihteessa Kiertokaarelle saatiin huima määrä palautteita ja kehitysideoita, kun asiakkaiden kokemuksia kerättiin kahden eri tutkimuksen voimin. Kevään aikana henkilökunta on käynyt läpi satoja avoimia vastauksia ja eri tiimit ovat ottaneet ideat käsittelyyn.

Asiakastyytyväisyys vakiintunut
hyvälle tasolle

Laajamittainen asiakastutkimus toteutetaan joka toinen vuosi. Kyselyllä kerättiin palautetta ja arvioita Kiertokaaren eri toiminnoista koko toimialueen asiakkailta. Miten hyvin asiointi sujuu Ruskon jätekeskuksella, entä kuntien jäteasemilla? Ovatko pieni kierrätyskauppa Mini-Likke ja kierrätyskeskus Likke jo tuttuja? Miltä uusi sähköinen asiointikanava ja Pudasjärven itsepalveluasema IPA vaikuttavat?

Kiertokaaren kokonaisarvosana asiakastyytyväisyydestä säilyi lähes samana kahden vuoden takaiseen. Tuoreeseen lukemaan 4,3/5 (vuonna 2022 4,4/5) on päästy koko henkilökunnan panoksella.

”Erityisesti avoin palaute on meille arvokasta, sillä niistä nousee esille selkeitä kehitysideoita, joista useita voimme toteuttaa nopeastikin”, ympäristöpäällikkö Helmi Riihimäki taustoittaa.

Asiakastutkimuksessa nousi esille erityisesti Ruskon jätekeskuksen eri palvelut. Asiakkaat toivoivat muun muassa selkeämpää opastusta, autottomien asiakkaiden parempaa huomiointia sekä helpommin saavutettavia ja miellyttävämpiä myymälätiloja. Uuden Mini-Liken suunnitelmat olivat jo pitkällä kyselyn aikaan, mutta vastauksista saatiin vahvistusta myymälään panostamiseen. Uudistuneen Mini-Liken avajaisia päästiin viettämään maaliskuussa ja löytyypä edustalta pyöräparkkikin. Asioinnin sujuvuutta Oivapisteellä on puolestaan tutkittu palvelumuotoilutyöpajoissa, joiden avulla opasteillekin tulee löytymään toimivimmat sijainnit ja sisällöt.

Uusi Mini-Likke-myymälä kesäisenä aurinkoisena päivänä.
Parempi myymälätila Mini-Likelle oli monen asiakkaan toivomus. Uusi kauppa avattiin maaliskuussa 2025.

Poistotekstiilin lajittelussa
paljon potentiaalia

Mielikuva- ja kierrätystottumustutkimus tehtiin nyt toista kertaa. Ensimmäisen kerran asiakkaiden kierrätystapoja ja mielikuvaa Kiertokaaresta kartoitettiin reilut kolme vuotta sitten. Poistotekstiilin keräys uusimpana lajittelumahdollisuutena näkyi tuloksissa: Vain kolmasosa vastaajista kertoi lajittelevansa poistotekstiilin poikkeuksetta, kun muissa jätelajeissa lukemat olivat 60-90%.

”Uusien toimintamallien oppiminen vie aina aikansa, poistotekstiilin lajitteluun ei ole vielä ehtinyt syntyä samanlaista rutiinia kuten esimerkiksi kartonkipakkausten kanssa”, Riihimäki pohtii.

Tutkimustuloksen perusteella eri jätteiden kierrättämistä edistäisivät paremmat mahdollisuudet kotona lajitteluun sekä lajittelupisteiden saavutettavuus. Edelliseen tutkimukseen verrattuna vastaajien tunnollisuus lajittelussa oli parantanut, biojätteen osalta jopa merkittävästi.

Tutkimuksen mukaan Kiertokaari yrityksenä oli kohtuullisen tunnettu ja pääosin siihen suhtaudutaan neutraalisti. Kiertokaarta kuvailtiin erityisesti sen toiminnan kautta – jätekuljetukset, jäteasemat ja kierrättäminen saivat useita mainintoja.

”Ympäristöön, kiertotalouden kehittämiseen ja vihreän siirtymän edistämiseen liittyvät aiheet edellyttävät meiltä aktiivista viestintää, jotta Kiertokaaren kokonaisuus tulisi paremmin asiakkaillemme tunnetuksi”, Riihimäki toteaa.

Lue lisää asiakastutkimuksesta Kiertokaaren vuosikertomuksesta.