Kaasulla puhtaammin ja edullisemmin

Ensikokemukseni kaasuautosta ovat erittäin myönteiset

Ostin biokaasuauton netistä lukemieni käyttäjäkokemusten perusteella koeajamatta autoa lainkaan. Tein toki koeajon vastaavan merkin bensakäyttöisellä autolla.

Saatuani uuden autoni yllätykset olivat pelkästään myönteisiä. Hiljainen käyntiääni, vesihöyrymäinen pakokaasu ja auton yllättävän suuret tehot: biokaasulla 81 kW ja bensalla 110 kW eli reilusti toistasataa heppaa kummallakin. Kaasuautoni hinta on aivan sama kuin vastaavan bensakäyttöisen auton, mutta hiukan halvempi kuin vastaavan kokoluokan dieselauton hinta.

Tasaista menoa

Autoni on hybridi eli sen käyttövoima tulee kahdesta eri polttoaineesta, joko kaasusta tai bensiinistä. Jos kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensiinille, jota varten on 50 litran tankki. Toki sitä ennen ajotietokone kehottaa tankkaamaan kaasua. Halutessani auton navigaattori etsii minua lähimmän kaasutankkaamon. Kaasun loppuessa ajoni aikana ajotietokone ilmoitti polttoaineen vaihtumisesta bensiiniksi, mutta en huomannut moottorin reagoivan muutokseen lainkaan. Meno jatkui yhtä tasaisena.

Kaasun tankkaaminen

Oulusta katsottaessa lähin biokaasutankkaamo on Bodenissa, jonne on 263 km, eli 4 km lyhyempi matka kuin Jepuan tankkamolle ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Ruskon tankkaamo valmistuu syksyllä 2017, joten siihen saakka on ainakin Oulun seudulla ajettava bensiinillä.

Auto on täysin tunnoton sille tankkaanko siihen maakaasua vai biokaasua. Tärkeintä on, että kaasun metaanipitoisuus on yli 95 prosenttia. Peräkontin alatilassa vararenkaan paikalla olevaan kaasutankkiin mahtuu 15 kg kaasua. Valmistajan mukaan täydellä kaasutankillisella voi ajaa maantiellä noin 440 km. Kaupunkiajosta minulla on jo empiiristä kokemusta ja sitä tuli 330 km. Täydellä bensatankillisella ajaa maantiellä n. 700–900 km ja kaupungissa n. 600 km. Jos molemmat tankit ovat täynnä, voisin ajaa jopa 1 340 km eli vaikka Hangosta Utsjoelle!

Päästöt ja verot

Kun polttoaineena on biokaasu, CO2-päästöt ovat vain noin 5 g /km, koska biokaasu kun on tuotettu uusiutuvista luonnonvaroista. Maakaasulla ajettaessa CO2-päästöt ovat n. 70–90 g/km, bensalla 119 g/km. Autoni käyttövoimavero on 215 €/vuosi, kun vastaavan dieselin vero on 381 €/vuosi. Bensa-autolla ei ole toistaiseksi käyttövoimaveroa. Perusvero automerkilleni sen sijaan näillä kaikilla kolmella vaihtoehdolla on lähes sama, hieman yli 120 €/vuosi.

Kulutus ja kulutOulun Jätehuolto kaasuauton tankkus Illikainen

Ajotietokoneen mukaan autoni kuluttaa kaupunkiajossa 4,5 kg/100 km mikä vastaa litroiksi muutettuna 6,25 litraa satasella. Jos Ruskossa ensi syksynä myytävän liikennekaasun hinta on 1,25 €/kg se olisi litrahinnaksi muutettuna noin 90 snt/litra. Siinä tapauksessa biokaasulla ajettaessa autoni kaupunkiajon hinnaksi tulisi 5,62 €/100 km ja matka-ajon 4,22 €/100 km. Bensiinillä ajettaessa vastaavat hinnat olisivat kaupunkiajossa n. 9 €/100 km ja matka-ajossa n. 7 €/100 km.

Hyvää ja turvallista matkaa ajattepa sitten millä tahansa.  Toivottavasti jatkossa biokaasuautolla!

Markku Illikainen
toimitusjohtaja
Oulun Jätehuolto Oy