Ruskon biokaasu

Biokaasu on 100% uusiutuva polttoaine, jonka päästöt ovat lähes nolla. Sitä saadaan sinun ja minun lajittelemasta biojätteestä sekä vuosikymmenien saatossa kaatopaikalle kasatusta eloperäisestä jätteestä.

Kiertokaari on rakentanut biokaasun tankkausaseman Ouluun, Ruskon jätekeskuksen yhteyteen. Ruskon Biokaasun tankkausasemalla voit tankata kaasukäyttöiseen autoon oikeasti ympäristöystävällistä, oululaisille 100% paikallista polttoainetta.

Ruskon Biokaasun tankkausasema vihitään käyttöön syyskuussa 2017. Suomen pohjoisimman tankkausaseman ansiosta biokaasua käyttävillä autoilla pääsee ajamaan Lappiin ja Ruotsiin asti.

Tutustu tarkemmin biokaasun mahdollisuuksiin:

Biokaasu autoilijoille

Liikenne on maailman toiseksi suurin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja. Uusiutuvista luonnonvaroista tuotetun biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat lähes nolla. Biokaasun käyttö on helppo tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Biokaasu on myös täysin kotimainen, ja oululaisille Ruskon Biokaasun asiakkaille 100% paikallinen polttoaine. Ruskossa voit tankata oman alueesi, parhaassa tapauksessa omista jätteistä tuotettua polttoainetta – ja edistää samalla ympäristösi hyvinvointia.

Missä tankata?

Suomessa on tällä hetkellä yli 30 biokaasun tankkausasemaa. Niistä pohjoisin on Ruskon Biokaasu Oulussa.

Suomen kaikki tankkausasemat:

Gasum Friisilä: Kuitinmäentie 26, 02240 Espoo
Gasum Vermo: Perkkaantie 17, 00370 Espoo
EG Biogas Station: Voimalankatu 56, 30420 Forssa
St1 Hamina: Helsingintie 1 B, 49410 Hamina
Gasum Hermanni: Vanha Talvitie 21, 00580 Helsinki
Gasum Malmi: Tattariharjuntie 41, 00700 Helsinki
Gasum Roihupelto: Viilarintie 7, 00880 Helsinki
Gasum Ruskeasuo: Hakamäenkuja 1, 00310 Helsinki
Gasum Hyvinkää Kerkkola: Kerkkolankatu 39, 05800 Hyvinkää
Gasum Hämeenlinna Tiiriö: Paroistentie 2, 13600 Hämeenlinna
Gasum Imatra Korvenkanta: Kertakaari 4 55120 Imatra
Joutsan Ekokaasu Oy: Mämmiläntie 38, 19650 Joutsa
Gasum Jyväskylä Kanavuori: Metsälehmuksentie 9, 40800 Jyväskylä
Mustankorkea Oy: Ronsuntaipaleentie 204, 40500 Jyväskylä
Suupohjan maatalousoppilaitos: Kyntäjäntie 6, 61801 Kauhajoki
Stormossen: Stormossenintie 3, 66530 Koivulahti
Gasum Kotka Keltakallio: Haminantie 1, 48810 Kotka
Gasum Kouvola Tommola: Tommolankatu 5, 45130 Kouvola
Gasum Lahti Laune: Pohjoinen Liipolankatu 6, 15500 Lahti
Gasum Lappeenranta Tykki: Simolantie 14, 53600 Lappeenranta
Lempäälän Lämpö Oy: Varastotie 11, 33880 Lempäälä
Metener Oy: Vaajakoskentie 104, 41310 Leppävesi
Gasum Lohja Muijala: Mineraalintie 1, 08680 Lohja
Gasum Lohja Tytyri: Tytyrinkatu 4, 08100 Lohja
Biohauki Oy: Ursuksentie 14, 51600 Haukivuori, Mikkeli
Metsäsairila Oy: Graanintie 1, 50190 Mikkeli
St1 Mäntsälä: Lahdentie 23, 04600 Mäntsälä
Ruskon Biokaasu: Ruskonniityntie 10, 90620 Oulu
Gasum Pori Tiilimäki: Maamiehenkatu 2, 28500 Pori
Gasum Porvoo Harabacka: Harabackankatu 16, 06100 Porvoo
Gasum Riihimäki Merkos: Merkoksenkatu 2, 11710 Riihimäki
Gasum Tampere Lielahti: Energiankatu 5, 33400 Tampere
Gasum Tampere Nekala: Viinikankatu 40, 33800 Tampere
Gasum Turku Satama: Tuontiväylä 2, 20200 Turku
Jeppo Biogas: Läntinen Jepuantie 228, 66850 Uusikaarlepyy
Gasum Petikko: Klinkkerikaari 1, 01720 Vantaa

Biokaasun hinta

Ruskon Biokaasun tankkausasemalla biokaasu maksaa 1,48 €/kg.

Yksi kilo biokaasua vastaa 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä. Ruskon biokaasun vertailuhinta bensiiniin on 0,95 €/litra.

Biokaasun turvallisuus

Biokaasu on turvallisempi polttoaine kuin bensiini tai dieselöljy. Kaasuauton turvallisuuden takaavat sekä biokaasun fysikaaliset ominaisuudet että pakolliset kaasujärjestelmän turvalaitteet.

Biokaasun sisältämä metaani on ilmaa kevyempää, joten kaasu haihtuu nopeasti ilmaan mahdollisen vuodon tapahtuessa. Metaani on syttyvää vain silloin, kun sitä on 5-15 % ilmaan sekoittuneena. Lisäksi metaanin itsesyttymislämpötila on hyvin korkea, 650 celsiusastetta.

Vastaavasti bensiini- ja dieselhöyryt voivat syttyä jo alle 1 %:n pitoisuudessa ilmassa ja niiden itsesyttymislämpötila on noin 250 celsiusastetta.

Vuoto- ja tulipaloriskiä kolaritilanteissa vähentää myös se, että kaasuautoihin asennetut paineistetun biokaasun tankit ovat huomattavasti tukevampaa tekoa kuin bensiini- ja dieselöljytankit, eli niiden repeytyminen on epätodennäköisempää.

Muuta usein kysyttyä biokaasuautoilusta

Kuinka pitkälle biokaasulla voi ajaa?

Suomessa myytävät kaasuautot ovat bi-fuel-mallisia, eli autoissa on kaasutankin lisäksi bensiinitankki. Moottori toimii siten, että jos biokaasu loppuu, siirrytään automaattisesti käyttämään bensiiniä.

Yhdellä tankillisella biokaasua ajaa automallista ja ajotavasta riippuen 300-450 kilometriä. Polttoaineiden (biokaasu + bensiini) yhdistetty toimintasäde on parhaimmillaan jopa 1 400 kilometriä.


Toimiiko biokaasuauto talvella?

Suomessa myytävät bi-fuel-malliset kaasuautot toimivat pakkassäällä siinä missä bensiinikäyttöiset autotkin. Kaasuauto käynnistyy bensalla ja siirtyy muutamassa sekunnissa huomaamattomasti käyttämään biokaasua.


Mitkä ovat biokaasuauton käyttökustannukset?

Bi-fuel-biokaasuhenkilöauto maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin vastaava bensiinikäyttöinen auto.

Biokaasuauton vuosittainen ajoneuvovero on alempi kuin vastaavan dieselauton. Bensiiniautoon verrattuna ajoneuvoveron perusvero on biokaasuautoissa pienempi alhaisempien CO2-päästöjen ansiosta, mutta ainakin toistaiseksi biokaasuautoilla on käyttövoimavero, joka tosin on pienempi kuin vastaavissa dieseleissä.

Tankkausasemilla biokaasu on edullisempaa kuin diesel ja selvästi edullisempaa kuin bensiini.

Biokaasuauton huolto maksaa saman verran kuin diesel- tai bensiiniauton.

Biokaasuauton käyttö on siis taloudellisesti kannattavampaa kuin diesel- tai bensiiniauton, siinäkin tapauksessa ettei positiivisia ympäristövaikutuksia huomioida.


Miten biokaasuautoa verotetaan?

Vuosittain maksettava ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta, jota maksetaan muulla polttoaineella kuin bensiinillä toimivista ajoneuvoista – siis myös biokaasuautoista.

Perusvero määräytyy pääsääntöisesti auton valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen mukaan. Ennen vuotta 2006 käyttöönotetut kaasuautot ja autot, joiden päästötietoa ei ole saatavilla, verotetaan kokonaismassan perusteella.

Koska biokaasua ja bensiiniä käyttävän Bi-fuel-moottorilla varustetun auton CO2-päästöt ovat alhaisemmat kuin vastaavan bensiinikäyttöisen moottorin, myös perusvero on hieman pienempi.

Käyttövoimavero määräytyy paitsi käyttövoiman myös auton koon mukaan. Esimerkiksi keskikokoisella biokaasuautolla käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa, kun vastaavalla dieselautolla vero on noin 360 €.

Henkilöautojen käyttövoimaverot määräytyvät oheisen taulukon mukaan:

Myös biokaasukäyttöiset pakettiautot ovat käyttövoimaveron piirissä (0,9 snt/pv/alkava 100 kg).


Voiko tavallisen auton muuttaa biokaasuautoksi?

Voi. Bensiinikäyttöisen henkilöauton konvertointi biokaasukäyttöiseksi maksaa auton merkistä ja mallista riippuen noin
2 000–4 000 euroa. Varapolttoaineena on tuolloin bensiini. Pakettiautojen ja raskaiden dieselajoneuvojen konvertointi ns. dual-moottoreiksi maksaa hieman enemmän polttoaineen suuremmasta varastointitarpeesta johtuen. Dual-moottoreissa käytetään samanaikaisesti kaasua ja dieseliä. Oulussa muuntotöitä suorittaa
Autosähkö-Huoltokorjaamo Kimmo Väärälä, p. 045 230 0682, kimmo.vaarala@autosh.fi.


 

Mistä voin hankkia biokaasuauton?

Useimmilta yleisimmiltä Suomessa myytäviltä automerkeiltä löytyy kaasuautomalleja sekä henkilöautoista että hyötyajoneuvoista. Esimerkiksi Volkswagenin, Skodan ja Audin suosituimpia malleja on saatavilla biokaasun käytön mahdollistavalla bi-fuel-moottorilla varustettuna.

Kaasuauton voi hankkia myös käytettynä Suomesta tai ulkomailta. Lisäksi tavallisen auton voi muuttaa biokaasuautoksi.

Biokaasu yrityksille ja teollisuudelle

Ruskon biokaasua on toimitettu yritysten käyttöön jo vuodesta 1998 asti. Yritykset hyödyntävät biokaasua energiatarpeisiin ja lämmitykseen.


Case: Lindström Oy

Lindström Oy:n pesula Oulussa käyttää vuodessa 2 000 MWh Ruskon Biokaasua. Tällä energiamäärällä pesulassa pestään puhtaaksi 1,4 miljoonaa kiloa pyykkiä.



Kiinnostuitko Ruskon Biokaasun käytöstä?
Ota yhteyttä!

Jari Kangasniemi
jari.kangasniemi@kiertokaari.fi
044 7033972

Perustietoa biokaasusta

Biokaasu on 100% kotimaista, paikallisesti tuotettua, ympäristöystävällistä uusiutuvaa energiaa. Biokaasua tuotetaan biokaasulaitoksella mädättämällä biohajoavia raaka-aineita, kuten biojätettä ja jätevesilietettä. Biokaasua voidaan tuottaa myös kaatopaikkakaasusta, jota syntyy vuosikymmenien saatossa kaatopaikoille kasatusta eloperäisestä jätteestä.

Biokaasu koostuu suurimmalta osaltaan metaanista ja hiilidioksidista.

Biokaasun tuotanto on tärkeä osa kestävää kiertotaloutta. Ensinnäkin biokaasua saadaan hyödyntämällä jätteitä. Toiseksi biokaasun tuotannossa syntyy varsinaisen kaasun lisäksi kiinteää jäännöslietettä, joka on erinomaista lannoitetta. Kun jäännöslietettä käytetään perinteisten lannoitteiden tilalla, biojätteiden ravinteet palautuvat takaisin luontoon.

Kun biokaasua valmistetaan uusiutuvasta biohajoavasta jätteestä tai lietteestä, sen hiilidioksidipäästöt ovat nolla, koska kaasun sisältämä hiili on peräisin luonnosta ja sitä poltettaessa se vapautuu takaisin luontoon.

Oulun Ruskossa syntyy vuodessa yli kuusi miljoonaa kuutiota biokaasua. Se vastaa 30 000 MWh energiamäärää käytettäväksi teollisuuslaitosten tarpeisiin, kiinteistöjen lämmitykseen sekä ajoneuvojen polttoaineeksi.

Ruskon biokaasusta 1,2 miljoonaa kuutiota tuotetaan Biokaasulaitoksella biojätteestä ja jätevesilietteestä. Loput on kaatopaikkakaasua, jota syntyy käytöstä poistetussa, maisemoidussa kaatopaikassa (Ruskotunturin laskettelukeskus) ja Oulun Jätekeskuksen aktiivisella jätteiden loppusijoitusalueella.

Kaasut pumpataan Kaasuasemalle, josta ne ohjataan joko suoraan teollisuuteen ja mikroturbiineille tai puhdistuksen jälkeen teollisuusasiakkaille, mikroturbiineille sekä Ruskon Biokaasun tankkausasemalle. Biokaasun tankkausasemalle ohjataan ainoastaan puhdistettua Biokaasulaitoksen kaasua, jolloin kaasu on maakaasun veroista polttoainetta.