Ruskosta puhdistetaan sekä mädätyslaitoksen että kaatopaikan kaasua

Ruskossa Kiertokaari Oy:n yhteyteen avattiin 1.9. biokaasun jakeluasema.

”Biokaasulle haluttiin aitoa hyötykäyttöä. Siksi sille perustettiin Ruskoon oma asema,” taustoittaa Kiertokaaren toimitusjohtaja Markku Illikainen.

Kunnallisia biokaasuasemia on muualla Suomessa viitisen kappaletta. Lähes kaikki muut ovat suomalaisen Gasumin maakaasun ja biokaasun jakeluasemia.

Valtion tavoite on, että vaihtoehtoisia polttoaineita tarjoavia jakeluasemia olisi 150 kilometrin välein. Todellisuudessa nyt on vain yksi Jyväskylän pohjoispuolella eli Ruskon asema.

Puolentoista miljoonan investointi

Ruskossa on vuodesta -97 pumpattu biokaasua teollisille asiakkaille. Niiden kaasun käyttö on kuitenkin vähenemässä. Ruskon biokaasun puhdistuslaitoksessa puhdistetaan vedellä sekä kaatopaikka- että mädättämön kaasua.

Biokaasun puhdistuslaitokseen sekä jakeluasemaan investoitiin 1,5 miljoona euroa. Valtion tuki investointiin on vielä toiveissa.

Kiertokaarella biokaasumiehistönä työskentelee päätyönsä ohessa neljä henkilöä, jotka ovat käyneet maakaasuasetuksen mukaisen käytönvalvojakurssin.

Uutta henkilöstöä ei ole uutta asemaa varten palkattu.

Edullinen ja pakkasenkestävä

Kiertokaaren työntekijöistä kymmenellä prosentilla on jo biokaasuauto käytössä. Myös Illikainen itse käyttää biokaasua autossaan.

Hän haluaakin karsia vahvoja ennakkoluuloja, joita yleensä ihmisillä on biokaasuautoista.

”Päinvastoin kuin yleensä luullaan, biokaasuauto toimii hyvin myös pakkasella. Biokaasu on erittäin edullista autoilijalle. Itselläni on käytössä 15 kilon tankki. Noin 430 kilometrin maantieajo maksaa 20 euroa. Varapolttoaineena on bensiini. Bensiinikäyttöisestä autosta biokaasuauto ei eroa muuten kuin että peräkontissa vararenkaan paikalla on kaasutankki. Ajaessa ei mitenkään huomaa kumpaa polttoainetta auto käyttää.”

Bensakäyttöisen auton voin muuttaa bifuel-autoksi eli silloin se käyttää myös biokaasua. Tuolloin kaasutankille tulee löytää paikka. Auto on myös katsastettava ennen käyttöä.

Kaupunki edelläkävijäksi biokaasuautoilussa

Syyskuussa Ruskossa myytiin biokaasua 3 000 bensalitraa. Biokaasuautoja on Oulussa tällä hetkellä kymmeniä.

”Kun etelästä mennään Lappiin, käydään biokaasuautoa tankkaamassa Ruskossa,” huomauttaa Illikainen.

Illikainen uskoo, että kaasuautoilu lisääntyy tulevaisuudessa.

”Kaupunkihan voisi olla edelläkävijä biokaasuautojen käyttöönotossa esimerkiksi joukkoliikenteen ja kaupungin oma autokannan osalta. Citybusseihin se sopisi hyvin,” miettii Illikainen.

Kiertokaarelta on tarkoitus tehdä joukkoliikennejaoston kanssa opintomatka Vaasaan. Siellä 12 kaupungin bussia käyttää voimanaan biokaasua.

Teksti: Sirpa Tarkkinen, sisällöntuottaja, Oulun kaupungin viestintä