Etusivu > Ajankohtaista > Erinomainen palvelu yksi tärkeimmistä tavoitteista- Kiertokaaren toimintaa kehitetään tutkimuksella Erinomainen palvelu yksi tärkeimmistä tavoitteista- Kiertokaaren toimintaa kehitetään tutkimuksella 26.11.2024 Ympäristötekniikan opiskelija Viljami Turtia on viihtynyt kaksi kesää harjoittelussa Kiertokaarella ja tekee nytkin yritykselle tarvittaessa tuntitöitä. Opintoja on jäljellä vielä kaksi vuotta. Turtia on valinnut maisterivaihteen opintosuunnaksi kestävät energiajärjestelmät. Kuva Harri Tarvainen Ystävällinen, jämäkkä, ammattitaitoinen ja tarvittaessa asiakkaan apuna. Näin luonnehtii Viljami Turtia hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia. Ympäristötekniikkaa Oulun yliopistossa opiskeleva Turtia on saanut treenata asiakkaiden kohtaamista harjoittelujaksoillaan Kiertokaarella kahtena kesänä. Ensimmäisen kesän harjoittelupaikkaa – Ruskon jätekeskuksen hyötyjäteasemaa Oivapistettä – voi pitää eräänlaisena asiakaspalvelun tulikokeena. Oivapisteellä käy vuosittain noin 80 000 ajoneuvoa, ja kesä on siellä kiireisintä aikaa. Asiakkailla on monenlaisia kysymyksiä materiaalien oikeasta lajittelusta. Tilanteet Oivapisteellä ovat toisinaan myös haastavia, mutta niistä Turtia on selvinnyt kärsivällisellä asenteella. ”Hankalia tilanteita ei kannata stressata tai ottaa henkilökohtaisesti”, hän kiteyttää. Aina kannattaakysyä apua Toisinaan Turtia on saanut todistaa asiakkaan ilahtunutta ilmettä, kun asiakas on säästänyt kustannuksissa lajitteluopastuksen ansiosta. Hyvään asiakaspalveluun kuuluukin, että asiakasta ohjataan säästämään euroja oikealla lajittelulla. Ensimmäistä kertaa Ruskon jätekeskukseen saapuva saattaa olla pyörällä päästään ja miettiä, mihin mikäkin materiaali pitäisi viedä ja miten toimia. Epätietoisen kannattaa aina kysyä apua henkilökunnalta. Kun asiakas ajaa ensimmäiseksi talteenottopisteelle, jättää sinne käyttökelpoiset tavarat ja materiaalit ja jatkaa vielä Oivapisteelle viemään hyötyjätteet, jätemaksua on kertynyt maksettavaksi nolla euroa. Hankalia tilanteita ei kannata stressata.viljami turtia Ongelmanratkaisukykykoetuksella Viime kesän ajaksi Turtia pääsi työnjohtoharjoittelijan tehtävään. Työnjohtoharjoittelijana hän on muun muassa huolehtinut, että työntekijöillä on kaikki kunnossa ja että jätekeskuksen toiminnot rullaavat. Lisäksi työhön kuuluu asiakkaiden kuormantarkastuksia. Työssä tarvitaan erityisesti ongelmanratkaisukykyä, sillä tilanteet tulevat eteen nopeasti, ja kuormissa saattaa olla harvinaisempiakin materiaaleja. Turtia suositteleekin ympäristö- ja erityisesti kiertotalousalan opiskelijoille Kiertokaarta harjoittelupaikaksi, koska se avaa kokonaisvaltaisen näkökulman jätteiden vastaanottoon ja käsittelyyn. Hommaan lähtevän täytyy kuitenkin olla valmis ottamaan rohkeasti kontaktia asiakkaisiin. ”Ylipäänsä on hyvä, ettei pelkää uusia tilanteita”, hän tiivistää. Asiakastutkimus ohjaa toiminnan kehittämistä Asiakkaat pääsevät jälleen kertomaan mielipiteensä Kiertokaaren palveluista asiakastutkimuksessa. Kiertokaaren ympäristöpäällikkö Helmi Riihimäki kannustaa Kiertokaaren toimialueen asukkaita vastaamaan tutkimukseen, joka on avoinna 8.12.2024 saakka. ”Käymme läpi kaikki tutkimukseen tulevat vastaukset, ja tuloksista nousevat kehittämistoiveet ohjaavat toimintaamme. Esimerkiksi pienjäteasemien aukioloaikoja on laajennettu asiakkaiden toiveiden perusteella”, kertoo Riihimäki. Kiertokaaren palveluja käyttävien kannattaa antaa palautetta muulloinkin, sillä kaikki asiakkaiden yhteydenotot kirjataan ylös ja käsitellään – olivatpa ne risuja tai ruusuja. Osallistu tutkimukseen Juttu on julkaistu Kiertokaaren asiakaslehdessä, joka on ilmestynyt 11/2024. Tutustu lehteen. Post navigation « EdellinenSeuraava »