Kaasuautoilijan kokemuksia

13.3.2020

mies Ruskon biokaasun tankkausasemalla

Oululainen Juha Tahkokorpi on säästänyt polttoainekuluissa vaihdettuaan dieselautosta kaasuautoon.

Vuoden 2018 elokuussa Juha Tahkokorpi osti tehdasvalmisteisen kaasulla toimivan Volkswagen Passatin. Nyt takana on 20 000 kilometriä kaasuautoilua. Perhe ei ole joutunut tekemään arjen toiminnallisuuden suhteen kompromisseja auton käyttövoiman vuoksi.

–Kokemukseni ovat kokonaisuudessaan erittäin positiiviset. Biokaasulla ajamisessa yhdistyvät edullisuus ja ekologisuus, Tahkokorpi summaa.

Edullinen ajettava

Koska Tahkokorpi ajoi aikaisemmin saman merkin dieselautolla, hän on voinut vertailla polttoainekuluja entisen ja nykyisen autonsa välillä.

–Dieselautoon verrattuna ajaminen biokaasulla tulee hieman halvemmaksi, jopa ilman mitään kiinteähintaisia kampanjoita. Lisäksi kaasuauton käyttövoimavero on noin 40 prosenttia dieseliä edullisempi, Tahkokorpi iloitsee.

Talvi ei tuonut ylimääräistä huolta

Kaasuauto toimii hyvin kaikkina vuodenaikoina, myös talvella.

–Aiemmin käytössä olleeseen diesel-Passatiin verrattuna kaasuauto lämpiää nopeammin, Tahkokorpi toteaa.

Yhdellä kaasutankillisella 400 kilometriä

Tahkokorven auto on vuosimallia 2012, ja sen kaasutankin koko on 21 kiloa ja bensa-tankin 30 litraa.

–Tämä on mielestäni hyvä kombinaatio ja mahdollistaa joustavan liikkumisen myös siellä, missä kaasua ei vielä saa. Kaupunki-painotteisessa seka-ajossa toimintasäde yhdellä kaasutankilla on noin 400 kilometriä. Kesäistä maantiematkaa pääsee reippaasti pidemmällekin, Tahkokorpi kertoo.