Palanutta puuroa tankkiin

Viime vuoden lopussa haukiputaalainen Tuula Paunula totesi, ettei yli 30 vuoden yhdessäolon jälkeenkään täysin tunne miestään: pitkään dieselillä ajanut puoliso ehdotti kaasuauton ostamista. Paunula ei ollut aikaisemmin havainnut, että mies ajattelee myös autoilun ekologisuutta. Hän hillitsi ilonpurkaustaan, jottei mies vain muuttaisi mieltään.

Helmikuussa 2018 Paunulat saivat käyttöönsä Skoda Octavia G-Tecin.

Vapaata ja varmaa ajamista

Paunuloiden Skoda on tuttu näky Ruskon biokaasun tankkausasemalla. Tähän mennessä autolla on ajettu vajaat 20 000 kilometriä ja se on toiminut kaikissa olosuhteissa hyvin.

– Helmikuussa ajoin Rovaniemelle. Pakkasta oli 27 astetta, eikä ollut mitään ongelmaa, ei ollut kesän huippuhelteilläkään. Seurasin, kuluttaako auto pakkasilla tai helteillä enemmän, mutta en tehnyt tällaista havaintoa.

Käytännössä kaasuautolla ajaminen ei juurikaan eroa diesel- tai bensiiniautolla ajamisesta. Auto käynnistyy bensiinillä ja vaihtaa sitten kaasuun.

– Ajaminen on ollut vapaata ja varmaa. En huomaa polttoaineen vaihtumista missään vaiheessa. Jos en katso ohjauspaneelia, en tiedä, kummalla ajan.

Säästöä 30–50 € kuussa

Paunula kertoo, että hän on tankannut bensiiniä vain pari kertaa ja että edellisen tankkauksen jäljiltä bensatankki on edelleen puolillaan. Perheessä on pidetty kirjaa polttoainekuluista ja verrattu niitä edellisen dieselkäyttöisen auton poltto-ainekuluihin. Tämänhetkisen tilanteen mukaan säästöä kertyy ajomääristä riippuen 30–50 euroa kuukaudessa.

– Säästöä syntyy muillakin tavoin mitattuna kuin euroissa, Paunula huomauttaa ja viittaa auton vähäpäästöisyyteen.

Liikennepolttoaineiden suurimmat erot ovat hinnassa ja päästöissä. Kaasu on bensiiniä ja dieseliä edullisempi polttoaine, eikä sen hintaan vaikuta öljyn markkinahinta. Biokaasun koko elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat vain viisi grammaa kilometriä kohden.

Turvallista kaasua

Paunula jakoi saman ennakkoluulon monen muun kanssa: kaasu voi räjähtää.

– Alussa pelkäsin, mitä jos jotain tapahtuu. Luettuani tankkausaseman ohjeet huomasin, että asemalla oli puhelinnumero, johon voi tarvittaessa soittaa, jos on jotain. Se lohdutti. Sitten kokeilin ja kaikki meni hyvin.

Kaasuauton turvallisuuden takaavat sekä biokaasun fysikaaliset ominaisuudet että pakolliset kaasujärjestelmän turva-laitteet. Biokaasun sisältämän metaanin itsesyttymislämpötila on hyvin korkea: 650 celsiusastetta. Se on syttyvää vain silloin, kun sitä on 5–15 % ilmaan sekoittuneena. Vastaavasti bensiini- ja dieselhöyryt voivat syttyä jo alle 1 %:n pitoisuudessa ilmassa. Niiden itsesyttymislämpötila on noin 250 celsiusastetta.

Mikään ei mene hukkaan

Paunula suosittelee kaasuautoa kaikille, koska biokaasulla ajaminen on helppo tapa käyttää hyödyksi biojäte.

– Minusta on ihana ajatus, että voin hyödyntää maanteillä ne ruokatarvikkeet, mitä en enää voi hyödyntää ravintona. Jos puuro palaa pohjaan tai ruoka pilaantuu, autoni käyttää sen. Kaikki voidaan hyödyntää.

Biokaasulla ajaminen on luonnollinen jatkumo sille, miten Panula on elänyt tähän saakka.

– Minulla on hyvä fiilis siitä, että meillä on tällainen auto. Kierrätän mahdollisimman paljon, teen juttuja itse ja talomme lämpiää puulla. Kaasuauto on vähän kuin piste iin päälle.

Tutustu tarkemmin biokaasun mahdollisuuksiin (linkki siirtyy osoitteeseen www.ruskonbiokaasu.fi)